#1 - - I N I S E N:

Jaa, jag var med om det första gångerna jag använde Basiron! Men, efter läkarkontakt sa de bara åt mig att minska från 10% till 5% och sedan använda 10% när huden vant sig, och med tiden blev min hud perfekt! Dock försämrades huden direkt när jag slutade med Basiron..vilket inte var lika roligt.



Men, om din hud är så känslig ska du nog inte använda Aberela heller.. Min hud är sååå torr och känslig och kliar typ konstant nu. Visst hyn är bättre, och det är därför jag fortsätter, men ibland när jag får plocka bort centimeter-stora hudbitar från ansiktet undrar jag om det är värt det, bläh.

#2 - - sandra:

jag har råkat ut för samma sak när d kommer till basiron.. jag använde tvålen å lät den sista i lite för länge å va inte tillräckligt duktig med att återfukta huden så jag fick nästan stora sår i ansiktet.. stora stora torrfläckar. Så det jag lärde mig va tvätta av snabbt (tvålen) å smörj alltid in med en bra återfuktande kräm. :) å sen kan man bara tvätta den lilla delen av ansiktet som e drabbat med pads eller liknande så slipper resten ta stryk.

#3 - - Emelie Rommedahl:

Haha nej, jag har inte heller bra erfarenheter från basiron. som jag skrev en annan gång så använde jag det när jag hade akne för 4 år sedan, och jag blev illröd och det brändes, dock så kliade det inte. men fatta den smärtan när huden redan innan var hemsk :P haha fy. det var alldeles för starkt för min hy!

#4 - - Kristina:

Tänkte precis rekomendera att du skulle göra som Sandra skrev, eller så kan man kanske ta en gång i veckan då vad jag förstått så är basiron väldigt starkt så de är kanske bra att låta huden vila några dagar mellan gångerna =)



Hoppas du tycker att den hjälper =)

Btw, jag hittar inga fel med dina videoinlägg, helsike, de är ju så man pratar, ska man inte vara sig själv när man gör videoinlägg? ;)

#5 - - Evelina:

ÄR det en Ramlösa med smak av Smultron som står på bänken i bakgrunden av videon? =) Jag hade en här precis bredvid mig och det såg ut som den hehe :D

#6 - - Frida:

Jag har använt basiron i typ ett år, inte varje dag men lite till och från. Det har både hjälpt mig och gjort saker mycket värre. JAg fick en väldigt torr hy, började flagna och det värsta var att nu idag har jag massor av ärr efter användningen av basiron :(

#7 - - Anonym:

Använder du bara wash o inte krämen efter? Prova ha krämen efter med. Ibörjan va mitt ansikte med rött, men jag lät de sitta kvar på huden mindre tid så blev de bättre. Ge det tid, att huden blir knotrig e för att den torkar ut finnarna o allt de som ska bort, så de blir som skorpor för atts edan trilla bort. Jag har använt mitt i 2 veckor nu var dag o huden e perfekt. Du ber om frågor, när du svarar på dom ber jag dig att inte "hota" med "så lever du lämgre" Du är rätt spydig o riktigt otrevlig när du svarar sådär. Du skulle tränat på att svara på ett trevligare sätt. Jag vet att alla frågor inte alltid är kloka, men föredra då hellre med goda exempel när du svarar på ett trevligt o sunt sätt. Jag vet vrf man svackar med blicken o de är för osäkerhet bland annat. Se dom i tv, dom svackar inte med blicken precis. Du på minner mk om denna tjej när du gör videoinlägg, ni gör samma med ögonen:



http://animissen.blogg.se/



kolla ett av hennes videoonlägg så ser du hur lika ni är i sättet =)

#8 - - T h e r e s e - Foto & design:

SV. ajdå, hoppades på att inte behöva göra det.. :/



Förresten, jag använder själv Basiron, mot finnar, men bara på utsatta ställen eftersom basiron TORKAR ut huden ordentligt, typ som tandkräm fast för huden. Sen använder jag inte basiron under hakan & ögonen, hehe. På morgonen så tvättat jag bort basironen ordentligt, eftersom det är så uttorkande, sen återfuktar jag alltid huden också, då den blir "mindre torr" såattsäga. Vet inte om du redan visste allt, men aja. Kram! :)

#9 - - Linnéa:

Gud vad läskigt med den krämen. Det låter typ som sådan kräm/medecin som jag minns min klasskamrater från högstadiet fick som hade kraftig acne. De vart alldeles röda, sedan torkade huden ut och typ trillade av, så himla läskigt. Vissa blev inte ens bättre. Jag brukar försöka tänka på vad en hudterapeut en gång sa till mig - man kan klämma ut finnar/porer etc men alltihop kommer lixom inifrån. Tex så kan finnar vid käklinjen bero på att levern och njurarna inte mår 100% bra. Så jag tänkte att det kanske är något med kosten, att du inte får i dig tillräckligt med vitaminer eller något. Sedan funkar ju också huden så att torkar du ut den (med krämer och dylikt) så producerar huden mer talg vilket leder till att man kan få mer utslag/finnar/plitor och hamnar lite i en ond cirkel. Jag får finnar direkt när jag äter choklad med nötter i "plopp opp" säger det i princip överallt och jag får typ aldrig finnar =/



Så brukar jag inte rekommendera krämer men min sambo har lite acne och jag köpte acnicyl på apoteket - tvätt + kräm och den fungerade bra tyckte han. Jag tycker själv att den är alldeles för ofuktig men hans hy har blivit bättre. Den blir du dessutom inte röd av och hyn trillar inte av =) Lycka till =)

#10 - - Sandra:

Du skulle kanske tänka mer på vad du äter.. Det kanske fattas vitaminer och annat för att huden skall må bra? Jag gjorde ett projekt i trean om hud, finns även på min blogg i kategorin "Hudguiden". Du kan tänka på att äta mat med exempelvis zink eller antioxidanter i.



Om sol: Många säger att det är bra när huden torkas ut exempelvis när man solar, men alla har helt olika hudtyper och de kan reagera olika, speciellt på solning. Det kan bli värre. Solarium är ingen höjdare tycker jag om man jämför med den riktiga solen.



Matrutiner & träning

För att hålla dig naturligt frisk kan du skapa rutiner för att balansera din kost, motion & vila. Ät färgglad mat t.ex. morötter, granatäpple och bär. De är rika på antioxidanter.

Nyttiga fettsyror: Ät fet fisk flera gånger i veckan. Promenad är också ett bra tips för att hålla kroppen i skick & må bra.

Källa: Gunnel Åkerman, Lifes hälsorådgivare.



Jag vet att du inte tycker om när man skriver läs gärna... men jag har ett inlägg från det SPA jag går på... Jag intervjuade en av hudterapeuterna, där hon berättar om naturprodukter och jämför lite med läkemedel. http://kollektion.blogg.se/2010/march/sveriges-forsta-day-spa.html



Basiron 5 % - inte bra. Naturprodukter - snälla mot huden!

Även jag har provat basiron (5 %). På ryggen använde jag det. Jag fick eksem, röd alldeles knottrig, kliade jättemycket. Kan ha varit p.g.a. att jag inte fått bort allt under en duschtvätt, för jag låg nämligen ute i solen efter. Finns då basiron kvar i huden så blir det sannolikt värre med sol. Men jag skulle nog aldrig rekommendera basiron. Det verkar som många har fått sådana utslag efter och antagligen p.g.a. att den är så stark mot huden. Jag tycker själv att man inte borde utsätta sin hud för en sådan stark produkt. Gå till en hudterapeut och rådfråga skulle vara ett av mina svar till vad du bör göra. Jag hade en hel del pormaskar o sånt förr, har lite än men min största bov var jag själv, jag kunde inte låta bli att pilla. Men huden har blivit bättre, jag har till större delen använt mig av naturprodukter från ett SPA. Inte alls så dyra heller. Men bra.



Bra att tänka på:

Det finns olika produkter som är till för olika årstider. Det är bra att tänka på nu när hösten eller vintern kommer, använd "höstprodukter" - "vinterprodukter".

Sömnen är viktig, stressen kan förvärra, kosten betyder mycket.



Bra tillskott mot akne

• Zink

• Vitamin B5

• C Vitamin

• Någonting som stärker immunförsvaret, exempel “Immolina”.



Mitt inlägg om kost kan också vara väldigt lärorik och viktig: http://kollektion.blogg.se/2009/november/kost-din-inre-halsa.html



Det finns en ansiktsmask med c-vitamin i som du kan lägga på själva finnarna och inte hudpartier runt om. (Självklart kan du applicera masken i hela ansiktet då och då). Den är faktiskt väldigt bra. Du ser den på bild nr 1 (Ansiktsmask, C vitamin) i detta inlägg: http://kollektion.blogg.se/category/hudguiden.html



Här kan du handla naturprodukter från det SPA jag har varit på: http://www.thermalclassicspa.com/start



Har även hört att det finns riktigt bra hudkliniker i Göteborg för bra behandlingar.



Lycka till, var rädd om din hud och var försiktigt med basiron! Kramar

Till top